De aanwezigen zullen ze vast gezien hebben bij het betreden van de plenaire zaal: de groene voetstapjes die je de weg leidden naar de voorste rijen. In het kader van het stimuleren van goed gedrag heeft Braynz tijdens de DDMA Data Dag op 10 november in Pakhuis de Zwijger verschillende nudging experimenten uitgevoerd. Benieuwd of we het gedrag van de marketing experts hebben kunnen beïnvloeden? Lees dan verder!

Leiden voetstappen tot een andere plaatskeuze?

Je hebt het vast wel eens meegemaakt: de deuren van de zaal gaan open en het publiek neemt achteraan plaats. Zodra de achterste en de middelste rijen volstromen, neemt slechts een enkeling huiverig plaats voorin de zaal. Sommige laatkomers die zien dat alleen de voorste rijen nog vrij zijn zullen zelfs achterin de zaal blijven staan, tot ergernis van de spreker en organisatie. Hoe kunnen we de gasten stimuleren voorin de zaal plaats te nemen?

Door voetstappen in een bepaalde richting te plaatsen is het mogelijk mensen onbewust te beïnvloeden en hen een bepaald pad te laten volgen. IKEA past deze voetstappen bijvoorbeeld toe in hun winkels, om de klanten de looproute door de winkel te laten lopen die zij willen. Ook andere onderzoekers zoals Pelle G. Hansen van InudgeYou hebben eerder succesvol voetstappen ingezet om mensen te sturen. Voetstappen vergroten de zichtbaarheid van de gewenste looproute.

Om de DDMA-gasten voorin de zaal plaats te laten nemen, hebben wij dit voorbeeld gevolgd door voetstappen te plaatsen die men in de richting van de voorste rijen dirigeert. Het resultaat: men loopt automatisch meer door naar voren, waardoor de zaal evenredig volloopt en men eerder kiest voor een plaatsje voorin. Wel zo fijn voor de spreker! Aan de andere kant van de zaal waar géén voetstappen waren geplaatst zagen we dat de voorste rijen duidelijk langer leeg of zelfs helemaal leeg bleven.

Wil je bewijs zien? Dat kan: bekijk hier het filmpje.


Hoe houden we het toilet schoon?

Een vies toilet is natuurlijk nooit fijn, maar aan het einde van de dag (zeker bij een groot evenement) kunnen wc’s vaak helaas erg vies worden. Tijdens een drukke dag met vele toiletbezoeken oefenen wij, de gasten, onbewust invloed uit op elkaar. Laat jij de WC vies achter? Dan zal de volgende toiletbezoeker waarschijnlijk minder zijn best doen de WC schoon achter te laten. Gelukkig kunnen we door middel van het bepalen van de sociale norm (social proof) proberen om mensen te nudgen het toilet schoon te houden. Social proof is een psychologisch fenomeen waarbij men ervan uitgaat dat de gedragingen van anderen correct zijn voor de gegeven situatie. Door een wc papiertje op de grond te gooien in een schoon toilet zet je een nieuwe norm voor de bezoekers die zullen volgen.

Op basis van (bovenstaande) kennis wilden wij als neuromarketeers de kracht van social proof uittesten in de praktijk. Hoe? Het team van Braynz heeft de helft van de vrouwentoiletten een frisse citroengeur gegeven om de schoonbeleving te verhogen en in de andere helft van de toiletten de vloer besmeurd met één prop wc-papier en druppels water. Het effect van social proof was aan het eind van de DDMA dag duidelijk zichtbaar: de frisse, citroen geurende damestoiletten troffen we aan in keurige staat, terwijl de andere wc’s nog viezer waren geworden.

vieze-wc


Welk koekje neemt u bij de koffie? 

Kun je keuzegedrag beïnvloeden wanneer de keuzeopties eigenlijk exact hetzelfde zijn? Dat klinkt natuurlijk heel raar, maar het kan wel. Ons ‘reptielenbrein’ bepaalt voor een groot deel onze keuzes en gedrag, en juist daarom kunnen we ons gedrag beïnvloeden. Vanuit het reptielenbrein heeft de mens een sterke voorkeur voor diversiteit, wat afstamt van vroeger, toen het voedsel schaars was. Wij waren nieuwsgierig of we deze onbewuste voorkeur voor diversiteit tijdens de DDMA Data Dag konden uittesten. Dit hebben we gedaan door de gasten te laten kiezen tussen twee borden met koekjes. Één bord bestond uit koekjes van verschillende vormpjes en het andere bord uit koekjes met dezelfde vormpjes. En wat bleek? Het bord met een ‘diversiteit’ aan koekjes was veel sneller leeg.

fotos-koekjes-voor-en-na

We kijken terug op een zeer geslaagde dag waarbij we op een leuke manier onze theorieën en beïnvloedingstactieken hebben kunnen testen. Conclusie: het gedrag van de marketingexperts kan wel degelijk worden beïnvloed. Benieuwd naar het timelapse-filmpje van de binnenstromende gasten die zich de weg laten wijzen door de voetstapjes? Kijk dan op onze LinkedIn-pagina!

Wil jij ook het gedrag van je publiek beïnvloeden? Of weten hoe je d.m.v. neuromarketing je conversie kunt verhogen? Neem contact met ons op via didier@braynz.nl of bel 06-53942457